Cele trei calităţi ale unui conducător de succes

Calităţile unui şef de succes sunt:

  1. Sarcini şi cerinţe clare
  2. Comunicare eficientă
  3. Aprecierea fiecărei performanţe

 

       1. Sarcini şi cerinţe clare

poza20Ca lider al unui grup, trebuie să te asiguri că toate sarcinile de lucru sunt înţelese de fiecare om din organizaţie.

Această afirmaţie sună banal sau chiar prosteşte pentru unele persoane, dar nu este deloc aşa.

Majoritatea oamenilor dintr-o organizaţie, indiferent de forma acesteia, nu ştiu cu adevărat ce se cere de la ei.

Dacă nu crezi, verifică!

Normal, vei spune, nu ştiu pentru că sunt leneşi şi nu le pasă, sunt interesaţi mai mult de “şmecherii” decât de muncă.

Doar au fişa postului şi ar trebui să ştie ce au de făcut.

Stabilirea unor sarcini clare, bine definite nu se referă doar la faptul că trebuie să îi înveţi ce au de făcut, ci să te asiguri că au înţeles cu adevărat şi nu au nici o neclaritate în legătură cu atribuţiile lor.

Totul stă în detalii, trebuie să ajungi să discuţi cu oamenii tăi şi să clarifici chiar și sarcinile mărunte pe care le au de îndeplinit în munca lor de zi cu zi.

Investeşte timp în clarificarea cerinţelor pentru fiecare în parte şi totul va avea un alt sens.

Dacă nu ai făcut-o până acum, începe chiar azi cu primul om şi nu îl lăsa până nu înțelege clar ceea ce se aşteaptă de la el.

Pe de altă parte, poate crezi că oamenii ştiu ce au de făcut.

Ei bine, te înşeli amarnic.

Dacă vrei să afli cum este în realitate, roagă pe cineva de încredere, din afara organizaţiei să stea de vorbă cu oamenii tăi, să îi întrebe ce au de făcut, ce aşteptări cred că ai tu de la ei. Răspunsurile cu siguranţă te vor şoca.

În marea lor majoritate, oamenii nu ştiu exact care sunt cerinţele funcţiei şi postului pe care îl ocupă.

Şi atunci nu ai cum să te aştepţi la eficienţă şi rezultate.

Este uşor să te năpusteşti asupra lor, să tuni şi să fulgeri, să penalizezi şi să concediezi în loc să discuţi cu ei, să le spui ce anume aştepţi de la ei.

Sunt şefi care pur şi simplu trăncănesc toată ziua în şedinţe, vorbesc singuri, monologhează, le place să se audă vorbind, crezându-se cei mai înţelepţi, în timp ce subalternii lor nu înţeleg de fapt ce se aşteaptă de la ei.

O altă categorie de şefi sunt cei nepăsători, care se cred prea importanţi pentru a discuta cu ceilalţi şi aici nu mă refer la toată organizaţia sau firma, mai ales când ea numără sute de angajaţi, ci la relaţia cu colaboratorii direcţi.

Pentru a fi un şef de succes este necesar să poţi exprima exact ce au oamenii de făcut şi să te asiguri că ei au înţeles ce trebuie făcut.

Numai atunci poţi să treci la următoarea problemă şi să te aştepţi să vezi lucrul respectiv realizat.

 

       2. Comunicare eficientă

Lumea este plină de „specialişti” în comunicare care confundă comunicarea cu vorbăria.

Comunicarea trebuie să fie eficientă, iar acest lucru se întâmplă când cel cu care comunicăm a înţeles exact ce se aşteaptă de la el, îi este clar ce i-am transmis.

Eficienţa este dată de rezultatul obţinut în urma comunicării.

Întrebând odată un manager dacă el comunică cu angajaţii săi, acesta mi-a spus: „Oh, da, binențeles, fac asta tot timpul. Îi salut când ajung la lucru, îi întreb ce mai fac şi apoi îmi văd de treburi”.

Şi aceasta este comunicare, dar nu este eficientă.

Nu este suficient să îţi saluţi oamenii, să-i întrebi ce mai fac şi apoi să treci mai departe.

Dacă tot l-ai întrebat ce mai face, aşteaptă să îţi spună ce face şi ascultă ce îţi spune, pentru că şi ascultatul face parte din comunicare.

Când asculţi pe cel cu care vorbeşti, trebuie să te concentrezi doar la el, la ce spune şi nu te mai gândeşti la altceva în acest timp.

„Ce faci?” a devenit un fel de salut. „Bună. Ce faci?” spus mecanic, nu mai are nici o valoare, cel mult este un termen de politeţe.

O comunicare eficientă cu oamenii este atunci când vorbeşti cu ei despre activităţile lor, când îi asculţi şi găsiţi împreună soluţii sau îi dai tu soluţiile la o problema cu care se confruntă.

Bineînţeles că ne putem plânge de lipsa timpului, de faptul că oamenii cu care lucrăm sunt dezinteresaţi şi că nu pricep ce vrem noi să le spunem.

Adevărul este că dacă nu ştii şi nu reuşeşti să comunici eficient cu oamenii, nu îţi faci meseria, nu eşti un bun şef.

Comunicarea trebuie să fie neîntreruptă.

Dacă le-am spus exact ce au de făcut, nu înseamnă că le întoarcem spatele şi nu ne mai interesează.

Comunicarea eficientă se face în flux continuu, contactul cu oamenii ar trebui să fie păstrat permanent pentru a vedea cum evoluează lucrurile, iar oamenii trebuie să ştie că se pot baza pe tine.

Comunicarea eficientă se face într-un limbaj uşor de înţeles pentru toată lumea.

Ca şefi, suntem mereu preocupaţi de o mulţime de lucruri mărunte şi neimportante, în loc ca principala prioritate să fie stabilirea de sarcini clare şi comunicarea eficientă.

 

       3. Apreciere a fiecărei performanţe

Nimic nu influenţează mai mult moralul unui angajat şi productivitatea acestuia decât şeful său.

Angajaţii nu părăsesc firmele, ci îşi părăsesc şefii.

Fii atent la realizările fiecărui angajat, colaborator şi laudă-l la fel de mult pe cât îl critici.

Iar când critici, fă-o într-un mod constructiv.

Dacă vei fi conectat la realizările oamenilor tăi, încurajându-i de fiecare dată când dau de greu, când se străduiesc să realizeze ceva, apreciindu-i când realizează ceva, veţi ajunge departe şi veţi prospera împreună.

Unul dintre rolurile importante ale unui şef este să îşi ghideze şi să îşi ajute oamenii cu care lucrează, pentru ca aceştia să obţină rezultate.

Dar, din păcate, mulţi nu ştiu cum să o facă.

Nu ştiu să aprecieze performanţa.

Mulţi şefi aplică tehnica pe care eu o numesc “biciul şi gogoaşa”.

Aceasta se poate rezuma în felul următor: biciul înseamnă critică, penalizări, concedieri etc, iar gogoaşa înseamnă apreciere, laudă, prime, avansări etc.

Ideea este că majoritatea şefilor „folosesc biciul” 80% din timp şi doar 20% din timp „aplică gogoaşa”.

Aceste valori procentuale sunt bune, dar trebuie aplicate exact invers.

Laudă şi sărbătoreşte performanţele oamenilor tăi, aceasta este un adevărat combustibil pentru ei.

Asta le dă energie şi îi face să meargă înainte.

De cele mai multe ori, un cuvânt de laudă şi o apreciere sinceră cântăresc mai mult decât o recompensă financiară.

Apreciind performanţele oamenilor tăi vei declanşa încredere, care apoi se va răsfrânge în tot colectivul, iar rezultatele vor fi peste aşteptări.

Fii atent la realizările fiecărui om şi laudă-l mai mult decât îl critici, în mod constructiv.

Acestea sunt cele trei calităţi esenţiale de care are nevoie un şef de succes. Ţi se par uşor de dezvoltat?

 

Mircea Chira

 

Distribuiri