Mitul primei impresii în afaceri

By June 14, 2016 August 31st, 2016 PRODUCTIVITATE SI OBICEIURI BUNE

 

Prima impresie contează! Marea majoritate a oamenilor sunt de acord cu asta.

Da, prima impresie contează și este foarte importantă. Dar când și cum se formează prima impresie?

Suntem obișnuiți să credem că prima impresie se produce când noi avem primul contact cu ceilalți, ceea ce de fapt este greșit. În peste 90% din cazuri ceilalți și-au făcut deja o primă impresie dinainte de a intra în contact direct cu noi, cu afacerea, serviciul sau produsul nostru.

Una dintre cele mai mari provocări când vorbim despre prima impresie este faptul că noi niciodată nu putem știi cu exactitate când cineva își face o primă impresie despre noi.

Și dacă mai adăugăm la asta și faptul că oamenii au obiceiul de a face raționamente rapide atunci chiar îi înțeleg pe unii care pur și simplu sunt obsedați de a face o primă impresie foarte bună. Pentru că, așa cum bine știi, o singură dată avem ocazia să facem o primă impresie. Odată formată prima impresie, oamenii și-o schimbă destul de greu, deși constată ulterior că este greșită.

De ce fac oamenii raționamente rapide?

Primul motiv este faptul că așa am fost obișnuiți de pe vremea când omul trăia în peșteră și de fiecare dată când se întâlnea cu un alt om sau cu un animal, el trebuia să evalueze pe loc dacă acesta îi era prieten sau dușman. Dacă nu făcea raionamente rapide și corecte era un om mort, nu reușea să supraviețuiască.

Al doilea motiv este din zilele noastre și este tot pentru a supraviețui. Pentru a supraviețui asaltului de oferte omul este nevoit, obligat să decidă rapid la ce acordă atenție, la ce cumpără, în funcție de o mulțime de factori: de la poveștile pe care le aude despre tine, cum arăți, cum vorbești, ce atitudine ai; despre produsul, serviciul, de modul cum arată acestea, cum miros, de muzica din fundal, lumini etc.; cum arată locația și orice lucru care intră în raza lui de atenție și are relevanță pentru el.

Vreau să subliniez acest lucru: oamenii iau decizii rapide în ceea ce privește prima impresie fără să se bazeze pe date și lucruri exacte. Acest lucru îl știu din practică, dar sunt și studii validate științific pe această temă. Unul dintre ele este studiul prezentat de Gladwell. Din acest studiu aflăm, de exemplu, că decizia de a da în judecată un medic pentru malpraxis nu are de-a face cu realitatea, cu faptul că acel medic a fost neatent, neglijent, ci doar cu faptul dacă pacientul l-a plăcut în puținul timp în care ei au discutat înainte de operație, la cabinet. Concluzia este că pacientul decide, înainte de operație dacă îl dă sau nu în judecată pe medic în cazul în care merge prost.

Te rog să te uiți puțin în jur, vei observa cum oamenii iau decizii în ce privește un lucru sau altul, o persoană sau un serviciu, fără să se bazeze pe nici un fel de date concrete. După ce iau astfel de decizii, nu mai vor să le mai schimbe, chiar dacă apar date și informații că lucrurile nu sunt chiar așa cum au crezut ei prima dată. Dacă hotărăsc că o anumită firmă, o marcă de mașină este cea mai bună, atunci așa este.

Să luăm ca exemplu un candidat, un om politic. Dacă oamenilor le place de la început, îl consideră la fel ca ei, „de-al lor”, iau o decizie în ceea ce îl privește și îl susțin chiar dacă ulterior nu se mai ridică la nivelul de la început, când s-a format prima impresie. Oamenii tot îl votează, ajung să îl voteze chiar dacă uneori este condamnat.

De ce se întâmplă asta?

Pentru că noi ne considerăm ființe superioare, intelectuale și spirituale și simțim nevoia să ne apărăm deciziile luate atât de mult încât de multe ori ajungem să ne mințim singuri, demontând noile percepții, informații pentru a le adapta la acel prim raționament, atunci când am luat prima decizie, când a avut loc prima impresie.   EmotionalVsRational_300x200

Ce este de făcut?

Să fim cu adevărat autentici și corecți în tot ceea ce facem pentru că noi nu știm niciodată când și ce informații vor folosi ceilalți, respectiv clienții noștri atunci când își vor face o primă impresie.

Totul contează, totul are relevanță. Organizațiile și oamenii autentici au toate șansele ca ceilalți să îi descopere, să spună o poveste frumoasă despre ei, poveste ce va fi auzită, crezută și transmisă pe toate canalele de comunicare posibile.

Oamenii, când fac raționamente, iau hotărâri le împărtășesc cu ceilalți. Oamenii își schimbă foarte greu raționamentele, convingerile și fac tot ce le stă în putință să și le susțină cu tărie.

Aceste lucruri se întâmplă fie că vrei, fie că nu vrei. De aceea, fii autentic și corect și ține minte: oamenii iau hotărâri emoționale pe care le justifică rațional.

 

 

 

 

 

 

Distribuiri